Sunset Full moon

Man In The Mirror

Text / Musik: Glen Ballard & Siedah Garrett

Inför det här projektet satte jag upp några enkla regler.
  • Gör en cover på en känd poplåt.
  • Alla ljud på inspelningen ska vara skapade av min egen röst/kropp.
  • Inga syntar eller traditionella instrument.
  • I övrigt är alla tekniska hjälpmedel tillåtna.
Jag bestämde mig för att ge mig på Michael Jacksons fantastiska Man in the Mirror. En låt med ett starkt budskap som är mer aktuellt idag än någonsin.


When All Is Said And Done

Text / Musik: Benny Andersson & Björn Ulvaeus
Gitarr: Lennart Wadén

I kursen Musikproduktionsanalys fick vi som slutuppgift att utföra en transformationsuppgift. Vi skulle ta valfri låt och transformera till samma genre som en föregående imitationsuppgift. I mitt fall hade jag tidigare som imitation spelat in en version av "Bridge over troubled water". Inspirerad av Benny Andersson och Viktoria Tolstoys version bestämde jag mig således för att ge mig på ett försök att transformera ABBAs “When all is said and done” till smäktande gospelinfluerad pianoballad.


Bridge Over Troubled Water

Text och musik: Paul Simon
Gitarrer: Lennart Wadén

Eftersom det var ett tag sedan jag spelade in en riktigt smörig ballad så tyckte jag att det började bli dags. Och varför inte spela in en riktig klassiker som dessutom är en av mina absoluta favoritsånger. Arrangemanget är gravt inspirerat av David Fosters version med Josh Groban & Brian McKnight. När jag hörde den versionen föll jag pladask och kunde inte låta bli att planka stora delar av arret.


Som en bro över mörka vatten

Musik: Paul Simon
Svensk text: Åke Arenhill
Gitarrer: Lennart Wadén

När man har lagt ner så mycket tid på plankning, inspelning och redigering så är det väl lika bra att spela in en svensk version när man ändå har musiken på plats.


Waves Of Time

Text / Musik: Mathias Svensson

Jag har inte skrivit så värst många låtar i mitt liv, men alla hittills har haft svensk text. Så det här blir faktiskt premiär för min första låt på engelska. För er som är allergiska mot långa instrumentala intron så är det tillåtet att spola fram till 1:30 ;-)


Ich bin ein Bass

Written by Edmund Kötscher

Ja' ä inte bitter!
Varför är det alltid tenorerna som får all uppmärksamhet, vackra arior och snygga brudar. Vad är det som är så märkvärdigt med att kunna kvida höga pipiga toner. Det är väl inte speciellt manligt, eller? När jag rotade genom gamla noter så hittade jag ett gammalt paradnummer från min ungdom. En hyllning till alla basar med hår på bröstet som föredrar att sjunga i den stora oktaven.


Firth of fifth

Text / Musik: Genesis

Ni som känner mig vet att mitt hjärta klappar lite extra för den lite obskyra och marginaliserade musikgenren "Progressive Rock". Och i synnerhet den symfoniska grenen som på svenska ibland kallas för symfonirock. Flera av mina vänner har frågat mig varför jag inte har spelat in några progressiva låtar och jag har svarat att det är en genre som verkligen kräver duktiga musiker. Inte skulle väl lilla jag kunna spela in något så komplicerat, eller? Med dagens teknik och gott om tid så kanske man ändå skulle kunna få ihop ett hyfsat anständigt resultat. Om man nu skulle göra ett försök så kanske man borde börja med en cover. Och om man ändå skulle kasta sig ut på okänt vatten så kanske man lika gärna kan ge sig på en riktig klassiker. Sagt och gjort, valet föll på en låt som kryllar av element som är typiska för genren. Udda taktarter, taktartsväxlingar, tempobyten, Mellotron, Hammond, baspedaler, 12-strängade gitarrer, långa instrumentala partier, och en flummig och totalt obegriplig text ;-) Dessutom är låten ganska lång vilket också är typiskt, och att låten är lika gammal som jag själv är ju en kul bonus. Varsågoda, här kommer min inspelning av Genesis klassiker ”Firth of Fifth” från albumet ”Selling England by the Pound”.


Ensamhetens hav

Musik: Göran Fristorp, Text: Johannes Edfelt.

Efter diverse utsvävningar i blandade musikstilar är jag tillbaka i den genre som jag behärskar bäst, nämligen smöriga syntdränkta ballader ;-) Den här gången har jag valt att spela in Göran Fristorps sång Ensamhetens Hav från filmen Underbara älskade. Redan första gången jag såg filmen så fastnade jag för den här sången. Smäktande vacker musik till en allvarlig text om ensamhet av Johannes Edfelt.


Ett liv för mig

Text / Musik: Anders Edenroth

Är man kör-nörd som jag och har en hemstudio i källaren så måste man väl nästan testa att spela in en låt helt acappella. Eftersom jag redan har skrivit låtar till båda mina döttrar kände jag att det var dags att tillängna en sång till min fru åsa. Passande nog så skrev Anders Edenroth i The Real Group sången “Ett liv för mig” till sitt eget bröllop och sin blivande fru som av en ren tillfällighet också råkar heta åsa (den framfördes faktiskt även på vårt bröllop). Det var väl inte så mycket att tveka på. Frågan var bara om jag skulle fixa att sjunga alla stämmorna själv. Tjejstämmorna skulle nog gå att sjunga i falsett men Edenroth har ju ett betydligt högre register än jag, så jag skulle nog behöva sänka den. Problemet är ju att basstämman redan är låg i originaltonarten ;-) Inspelningen är gjord enbart med min egen röst och alla stämmor är inspelade i aktuell tonart.


Ljuset på min väg

Musik: T. Adolphson / A. Falk, Text: A. Falk

Det här är en personlig favorit från synt-popens glada 80-tal. Adolphson & Falk blev redan i högstadiet några av mina första musikaliska förebilder. Naturligtvis för deras sound eftersom man var "syntare", men främst för deras förmåga som textförfattare och låtskrivare. När sedan A&F i början av 2000-talet gjorde comeback och började framföra sina låtar akustiskt väcktes intresset på nytt. Deras akustiska version av "Ljuset på min väg" kändes nästan ännu bättre trots att man saknade vissa element från originalet. I min version har jag försökt att få med det bästa från båda versionerna.


Stars

Musik: Claude-Michel Schönberg, Text: Herbert Kretzmer

Hur kommer man på den smått galna idén att spela in ett musikalnummer? Dels ville jag efter alla smöriga popballader ge mig på nåt med lite större vokal utmaning. Sen ville jag också testa hur bra man kan få ett riktigt orkesterarr att låta utan riktig orkester. Om man nu ska välja en karaktär och en sång, så måste man ju hitta nåt som passar röstmässigt. Mitt val föll på skurkens paradnummer från världens kanske bästa musikal. "Stars" med den fanatiska polismästaren Javert från musikalen Les Misérables.


Hjulen snurrar

Text / Musik: Mathias Svensson

Eftersom de flesta låtar som jag spelar in tenderar att bli smöriga ballader tänkte jag att det var dags att försöka sig på något lite tyngre och mer uptempo. Resultatet blev en ganska syntig låt med en text med aning av begynnande 40-årskris ;-)


Sagornas prinsessa

Text / Musik: Mathias Svensson

När jag var pappaledig med min yngsta dotter höll jag precis på att slutföra inspelningen av "Lilla ängel" som jag skrivit till storasyster. För rättvisans skull kändes det som jag behövde skriva en sång även till lillasyster. Så det var bara att plocka fram papper och penna och börja knåpa på en text. Eftersom det mesta jag skriver och spelar in tenderar att bli smöriga ballader kände jag att det var dags att försöka mig på nåt lite poppigare och mer up-tempo. Trots att jag inte hade skrivit någon egen musik på över tio år så lyckades jag med viss möda få till en liten "syntpop-dänga". Nu några år senare har jag äntligen fått tummen ur och slutföra inspelningen av det som skulle bli "Sagornas Prinsessa".


I den stora sorgens famn

Musik: Ted Gärdestad, Text: Kennet Gärdestad

Ted Gärdestad har skrivit många underbara sånger varav flera har blivit riktiga klassiker. En sång som kanske inte tillhör de mest kända men väl en av de vackraste är "I den stora sorgens famn". När jag såg Freddie Wadling och Helen Sjöholm framföra sången på TV blev jag helt såld. Jag var bara tvungen att spela in en egen version.


Julsång

Musik: A. Adam, Text: Augustin Kock

Nu när man hade provat på musikal så kände jag att jag ville spela in något ännu mer klassiskt. Och vad kan bli mer klassiskt än Adams Julsång. Eftersom jag i Stars hade utgått från ett färdigt orkester-arr ville jag denna gången testa på att göra ett eget arrangemang. Resultatet blev en ganska svulstig inspelning av O Helga Natt.


Lilla ängel

Text / Musik: Mathias Svensson

Den här sången skrev jag ursprungligen i slutet av gymnasiet fast då med en annan text. När jag fick min första dotter kände jag att jag ville skriva en ny text till henne, eftersom jag tyckte att det var en bra låt och den gamla texten kändes alltför personlig och inaktuell.


Koppången

Musik: Per-Erik Moraeus, Text: Py Bäckman

Den här sången var från början ett instrumentalt stycke skrivet av Per-Erik Moraeus från Orsa Spelmän. Py Bäckman skrev senare en text som spelades in till Anne-Sophie von Otters julskiva "Home for Christmas". När jag hörde en inspelning med Sissel Kyrkjebø med en lågmäld trum-loop i bakgrunden blev jag inspererad att spela in en liknande version. Jag tyckte det var en kul utmaning för mig som bas att sjunga in ett stycke som mig veterligen endast har spelats in av kvinnor. Precis som i Helen Sjöholms version valde jag att utelämna den sista versen för att sången inte skulle bli så "julig".


Handens fem fingrar

Text / Musik: Peter LeMarc

Den här sången har jag framfört ett antal gånger bl.a. på båda mina döttrars dop. När jag hörde Peter LeMarcs egna orgelbaserade version blev jag sugen på att spela in något liknande fast med Hammond. Inspelningen blev också ett test på om det skulle gå att fejka en "akustisk" låt med endast datorbaserade instrument.


Kärleksberoende

Text / Musik: Mathias Svensson

Det här är en nyinspelning av en gammal låt som jag skrev under en deppig period i slutet av gymnasiet. Jag tyckte ändå att låten var så pass bra att jag ville göra en bättre inspelning att bevara för framtiden.