|
Utveckling & testningNär designen är avklarad och specifikationen är satt, börjar den egentliga program utvecklingen.
När specifikationen har blivit mött och kunden är nöjd med vad som presenterats i och med analys och design så kan själva programmet börja ta form. I utvecklingen inkluderas en komplex mix av planering, hårdvaru och mjukvaru inköp, dokumentering och programmering. För de flesta stora projekt involverar utvecklingsfasen en mängd programmering, teknisk dokumentering och diverse kontorsarbete. En stor del av utvecklingen planeras till testning av programmet. Medlemmar av arbetslaget koncentrerar sig på att utföra tidiga tester för att kunna lokalisera och ta bort buggar. Detta initiala testandet kallas för alpha testning. Senare potentiella användare som kan tänka sig att arbeta med nästan-färdiga program utför s.k. beta testning och anmäler fel och buggar till programmerarna. Många populära program och operativ system finns tillgängliga på Internet för allmän beta testning. Utvecklings strategiFyra dimensionerVad man än gör inom utvecklingsarbetet så sker detta jämsides fyra dimensioner: människor, processen, produkten och teknologi. Människorna är motorn, processen är vägen, produkten är målet och teknologin är fordonet.
Processarbetet måste också givetvis uppfylla en acceptabel kvalitetsnivå. Också ska arbetet vara av kvalitativ sort så att problem kan upptäckas vid ett stadie där de kräver minst tid och pengar för att åtgärdas. Modern programutvekling baserar sig oftast, för att spara pengar, inte på att få produkten färdig så fort som möjligt utan med så lite folk som möjligt. Man borde också ha tagit fram nånslags av riskuppställning där man kan förhindra katastrofer. Viktiga delar i processen är att eliminera onödigt arbete, garantera kavlitet både på slutprodukt och arbete, vara väl medveten om risker innan man börjar, ha en budget, att man planerar arbetsform och har god kontakt med kunden. Fundamental program utvecklingNär själva konstruktionen börjar ska allt arbete vad gäller planering vara klar. Själva programmeringen kommer inte att bjuda på så mycket olika sätt att skära ner varken kostnaderna eller tidsschemat. Det som är mest påtagligt att se upp med är att slippa göra onödigt arbete, t.e.x. att finslipa kod som inte behövs finslipas. Om design delen lämnar mer att önska kan oväntade omskrivningar dyka upp. Man kan vänta sig en del problem också om man hastar för mycket i kodningen också, men oftast genererar detta mindre problem som kan lösas. För att inte skapa ett omöjligt råtthål av kod så är det praxis att lägga in mycket kommentarer för att möjliga problem senare på enklaste och snabbaste sätt ska lösas. TestningDet vanligaste sättet att se om produkten är av den kvalitet som kunden beställt är att testa den. Hitta fel genom att köra programmet och se vad det gör. Den första testningen utförs av programmeraren som testar sin egen kod och verifierar om den gör vad den ska. Sen testar en oberoende person hela systemet för att se om den gör vad som var förutsatt. Den sista testningen görs av användarna som rapporterar felen som senare får åtgärdas. Testningen är lite av det svarta fåret i programutvecklingen. Den tar vanligtvis mycket tid. |