Vampyrer: Vad hela detta system handlar om. Blodsdrickande, människoliknande varelser som lever i skuggan och utkanten av människans samhälle och liv. Parasiter som manipulerar och krigar utan att någon utomstående vet om det. Vampyrsläktets natur och utbredning är inte kartlagt i någon större utsträckning, så det ända som kan sägas är att de är relativt få och att de mycket väl skulle kunna finnas runt hela vårt runda klot.
De har ingen känd organisation, även om sådan kan finnas i vissa städer runt vår jord som säkert har någon form av vampyriskt styre. Gamla vampyrer tenderar ofta till att vilja försöka kontrollera sin omgivning genom skapa någon form av styrelseskick för vampyrerna i staden och därigenom minimera risken att någon skall hugga dem i ryggen för att komma åt deras mäktiga blod.
Värt att notera är att de flesta vampyrer undviker kontakt med andra vampyrer då de anser att det för med sig för stora risker. Vart du som vampyr än vänder dig i en samling vampyrer så är det alltid någon som slickar sig om munnen vid lukten av ditt kraftfulla blod.
Människor: Detta är vad vampyrer föder av. De har livskraft motsvarande ett blod i sig. Om man dricker detta så lever de fortfarande, även om det är på gränsen. De mår mycket dåligt efteråt, men de överlever. Vissa av vampyrernas släkte tycker att det är bättre att bespara dem lidandet och alla mardrömmar de får i framtiden genom att döda dem helt.
De är vampyrernas slavar och schackpjäser, även om de inte själva vet det.
Om en människa får dricka ett vampyrblod blandas människoblodet med vampyrblodet och hon bli blodsbunden till vampyen. Han/hon får dessutom motsvarande kraften Brutalitet och kan spendera kraften ur vampyrens blod på att aktivera den. Notera att blodsbandet inte bryts för att människan har spenderat vampyrblodet. En blodsbunden dödlig kallas Tjänare och får förutom blodsbandet och Kraften Brutalitet ett längre, om än miserabelt, förnedrande och tragiskt, liv som vampyrens knähund.
Föda: Den enda föda som vampyrer behöver är blod. Normalt dricker vampyrer bara av människor, men de kan också dricka av varandra. En människa har ett blod i sig och om någon försöker dricka mer av en individ så dör denna. En vampyr kan inte dricka paketerat blod eller liknande för det finns ingen livskraft i sådant.
En vampyr kan också dricka blod ifrån en annan vampyr. Detta är inget problem så länge som man inte låter sig bli helt fylld av en annan vampyrs blod, dvs man börjar dricka utan något annat blod i sin kropp och slutar först när man är full. Man blir då nästan som kär, kanske är besatt ett bättre ord, i den vampyren man druckit av, ett tillstånd som ibland kallas "blodsbunden". Alla vampyrer är blodsbundna till sina skapare från början, men det kan brytas på två sett. Antingen att de blir blodsbundna till någon annan vampyr eller att den vampyren de är blodsbunden till tillintetgörs.
Ett annat "problem" som kan uppstå är att man tömmer vampyren man dricker från helt och hållet och sedan fortsätter att försöka dricka mer. Vampyren dricker då upp offrets Stridsvärde, tills dess det varken har Stridsvärde eller blod kvar. Då dricker den diaboliska odöda upp offrets själva livskraft och får öka sin maximala blodmängd med halva skillnaden mellan offrets maximala blodmängd och sin egen maximala blodmängd (avrunda neråt).
Skapandet: Gör väldigt ont när kroppen dör och själen flyr, men man vänjer sig ganska snart. Går till så att en vampyr dricker en människas blod och sedan ger honom av sitt eget att dricka.
En vampyr med mindre än två blod i sig kan aldrig skapa en ny vampyr.
Solljus, klor och eld: Solljus och eld gör skada som klor, d.v.s. det tar en halvtimme att hela skadan i stället för fem minuter. Du kan dock hela denna skada lite snabbare, på ca. femton minuter, om du har Kraften Tålighet.
Ederna: Vampyrerna har tre eder som de traditionellt sett skall försöka följa, som alla vampyrer traditionellt sett har lovat, svurit, att vara med hela sitt väsen. Ederna är att de alltid skall vara vackra, starka och intelligenta, att de skall verka i det fördolda utom räckhåll från människors sökande ögon och att de aldrig någonsin skall uppvisa svaghet och dö. Vampyrer som inte kan upprätthålla skenet av att de är sådana som de tre ederna föreskriver brukar föraktas och tryckas ner. De är ju inte representativa för vampyrerna som släkte.
Dessa eder är ofta en orsak till konflikter vampyrer emellan.
Lag: Vampyrerna har en lag, kallad av dem själva för just Lagen. Lagen om att en vampyr inte får döda en annan vampyr. Detta är en mycket stor källa till konflikter, för det är inte alla som håller med om att detta alls borde vara en lag.
Ederna är uråldriga och släktet är i stort sett överens om att de skall efterlevas, men lagen är förhållandevis ung och åsikterna om dess vara eller icke vara går i sär mycket.
Känslor: Vampyrernas känslor är starkare än vanliga människors, och de brukar kunna åstadkomma fruktansvärda saker när känslorna har dem i sitt grepp. Detta är något ni bör tänka på när ni spelar vampyrer. Att kunna spendera mycket blod på en gång är förknippat med starka känslor.
Det Övernaturliga: Vampyrer är givetvis vad som brukar klassificeras som övernaturligt, men det kan finnas mer övernaturligt. Detta vet ni inget om, men ni vet att vampyrer finns, och varför skulle det i så fall inte kunna finnas varulvar, trollkarlar, troll eller tomtar? Ni vet inte, ingen gör, men det betyder inte att ni kan säga att det inte finns, det är med andra ord helt upp till SL hur världen ser ut och vad som finns resp. inte finns.