Krafter

En vampyr har vissa speciella krafter som ytterligare förstärker skillnaderna mellan vampyrer och människor. En nyskapad vampyr har för det mesta en Kraft från början, men lär sig fler allteftersom den samlar erfarenhet. Sålunda kan en ytterst stillsam vampyr på 200 år fortfarande bara ha en kraft, medan en väldigt aktiv 50-åring kan kanske ha fyra fem stycken.
Värt att notera är att detta bara är de vanligaste krafterna. Det kan finnas andra, men det vet inte ni som spelare då det är upp till SL om han/hon vill kasta in någon mer. De tre första är absolut vanligast. Detta resulterar i att de är olika svåra att skaffa sig, d.v.s. de kostar olika mycket att "köpa". Hur mycket de kostar visar siffran som står efter kraften.
De krafter som påverkar någon annans sinne är beroende av hur mycket blod som har offrats för att avgöra dess verkan. Du kan aldrig åstadkomma en annan karaktärs död genom att offra mindre än tre blod, och du kan aldrig åstadkomma ett direkt självmord med mindre än tio blod. Du kan dock motstå kraften delvis om du inte kan motstå den helt genom att minska effekten på kraften med antalet blod du spenderar. Du kan dock aldrig gå helt emot kraften utan att först ha negligerat den helt.

Brutalitet (3): Du kan genom att spendera ett blod för att behålla initiativet i en "runda" till och därmed ytterligare reducera din motståndares Stridsvärde med ett.
Markera att du använder kraften genom att hålla upp en knuten näve mot skyn och vråla ut din brutalitet.

Snabbhet (3): Du kan aldrig bli överfallen, utan tar alltid initiativet, även om personen som överfaller dig också har kraften. Ett undantag finns, och det är om personen som anfaller är osynlig för då fungerar inte Snabbhet. Du kan dessutom spendera ett blod för att få slå på en motståndare till på din "runda".
Du kan alltid undvika avståndsvapen om du har snabbhet och ser personen som siktar och skjuter mot dig genom att ducka eller på annat sett undvika attacken.
Markera att du har snabbhet genom att snabbt inta stridsställning med tillhörande ljud.

Tålighet (3): Du kan stå emot en skada, d.v.s. minskning i Stridsvärde, till en kostnad av ett blodpoäng i det ögonblicket då du får den, så till vida att skadan inte är åstadkommen med hjälp av klor, solljus eller eld. Tåligheten hjälper dig dock att hela sådan skada snabbare efter striden så att det "bara" tar femton minuter per skada gjord med klor, solljus eller eld.

Osynlighet (4): Gör att ingen kan se dig. Kostar ett blod att aktivera per "scen".
En person som är osynlig och attackerar en person som inte ser dig (d.v.s. inte har Skarpa Sinnen) får alltid börja, även om personen har Snabbhet.
Du visar att du är osynlig genom att korsa armarna framför bröstet på dig själv.

Andlig syn (4): Du kan automatiskt se osynliga personer. Notera att du ser egentligen inte deras fysiska kropp, utan du ser deras ande, vilken inte går att dölja med Osynlighet. Dessutom kan du avläsa känslor genom att titta på deras aura. Du ställer en fråga om vad offret känner som han/hon skall besvara med en kort känslobeskrivning på några få ord. Du behöver spendera ett blod för att kunna titta på en aura. Det går inte att motstå kraften, för du kan aldrig dölja din själ.
Visa att du använder Andlig Syn genom att lägga ett finger under ditt öga samt titta offret i ögonen.

Klor (4): Skada gjord med klor är svår att läka. Det tar en halvtimme i stället för fem minuter per poäng, eller femton minuter för individer med Tålighet. Skada gjord med klor kan sålunda inte helas under en pågående strid. Klor kostar ett blod att fälla ut.
Du visar att du har klor genom att "spreta" med fingrarna så att de ser ut som klor.

Utstrålning (5): När du använder den här Kraften så blir alla som ser dig vänligt inställda till dig... Nåja, de respekterar dig i alla fall och får inte skada, förnedra eller på annat sätt kränka din person. Du använder kraften genom att spendera ett visst antal blod. Det antal blod du spenderar blir det antal som andra måste spendera för att kunna ignorera din kraft. Varaktigheten är en "scen".
Visa att du använder Utstrålning genom att hålla upp lika många fingrar som du spenderat blod över huvudet.

Befallning (5): Tvingar en person att lyda en befallning som du ger. Du använder kraften genom att spendera ett visst antal blod. Det antal blod du spenderar blir det antal som andra måste spendera för att kunna ignorera din kraft.
Visa att du använder Befallning genom att lägga lika många fingrar som du spenderat blod mot tinningen på dig själv samt titta offret i ögonen.

Känslomanipulation (5): Du kan drastiskt ändra en persons känslor. Du kan till exempel få en person att bli förbannad, lugn, kär, deprimerad etc., allt efter eget tycke. Du använder kraften genom att spendera ett visst antal blod samt säger en känsla, d.v.s. ett ord, som personen måste förstärka mycket i sitt rollspelande. Det antal blod du spenderar blir det antal som andra måste spendera för att kunna ignorera din kraft. Varaktigheten är en "scen".
Visa att du använder Känslomanipulation genom att lägga lika många fingrar som du spenderat blod över ditt hjärta på ditt bröst samt titta offret i ögonen.